Ἀρχική Σελίδα

Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015

ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ

      _________________________________________________________________________________Παναγία    Νικοποιός  ; Βυζαντινό έργο   του 11ου  αιώνα από παλαιότερη φωτογραφία , η εικόνα   είχε μεταφερθεί στο Σαν Μάρκο της Βενετίας μετά την  κατάληψη και   λεηλασία του Βυζαντίου από τούς   Ενετούς και Φράγκους (1204-1261) .Πρό ετών  αφαιρέθηκε  μέρος της  εσωτερικής  διακόσμησης της  εικόνας κατά  την  αποκατάσταση , τα οποία εκτίθενται σε χωριστή τοποθέτηση παρά  της ιερής εικόνας . _________________________________________________________________________________________________________________________________
                                                                                     ________________________________________________________________________________ Παναγία των Χαιρετισμών  ;  Βρίσκεται στην Ι.Μ. Διονύσου της χερσονήσου  του Άθω . Κατασκευασμένη από κηρομαστίχα και ρέουσα μύρο ,η  αγιογραφία έχει υποστεί φθορά , λέγεται  πως  στην αντίθετη της όψεως επιφάνεια  αναγράφεται ότι   είναι η θαυματουργή εικόνα πού κρατούσε  ο πατριάρχης Σέργιος  εμψυχώνοντας  την φρουρά   της Κωνσταντινουπόλεως κατά την  πολιορκία των βαρβάρων    και  ο Αυτοκράτορας  Αλέξιος την δώρισε στον Όσιο Διονύσιο  .   _________________________________________________________________________________     Ο Ακάθιστος Ύμνος   λέγεται και Χαιρετισμοί της Θεοτόκου , το ποίημα  του Ακαθίστου ή Χαιρετισμών  αποτελείται από 24 οίκους   με θέμα τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου  απαγγέλλεται  τμηματικά από τον ιερέα  κατά τους   εσπερινούς των πρώτων τεσσάρων   Παρασκευών  της Μεγάλης Τεσσαρακοστής σε  συνδυασμό  με την ακολουθία του   Μικρού   Αποδείπνου  και  την Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων και  ολόκληρος το Σάββατο    της Ε΄ Εβδομάδας των Νηστειών , παλαιότερα ο ύμνος των χαιρετισμών  ψαλλόταν αλλά η σημειογραφία  έχει χαθεί . Από τους Χορούς  ψάλλεται ο  Κανόνας της Θεοτόκου ο οποίος  αποτελείται  από εννέα ωδές και άλλοι  ύμνοι της Παναγίας  . Ο συνθέτης του  Ακαθίστου  Ύμνου δεν είναι γνωστός   ονομάσθηκε  έτσι γιατί εψάλη ολονυκτίως και ακαθίστως από ευλάβεια στην  Θεοτόκο γεγονός που   σχετίζεται με κάποια   λύση πολιορκίας   της Κωνσταντινουπόλεως ,  πιθανότατα αυτό συνέβη πρός το τέλος  της περιόδου  του πολέμου   κατά των Περσών και  συμμάχων τους  ,το  καλοκαίρι του  626 . Τότε  ο   αυτοκράτορας Ηράκλειος βρισκόταν σε εκστρατεία   κατά  των  Περσών   , τμήμα του στρατού των  Περσών  κατέλαβαν   την  Χαλκηδόνα   στην ανατολική ακτή της Προποντίδας απέναντι από την Κωνσταντινούπολη κι επιχείρησαν απόβαση στην δυτική ακτή  σε συνδυασμό  με επίθεση  Αβάρων  και Σλάβων που εισέβαλαν κατά   δεκάδες χιλιάδες  από την  Θράκη .  Την άμυνα της πόλεως είχε αναλάβει ο πατριάρχης Σέργιος ο οποίος είχε συμβάλει στην χρηματοδότηση   των πολεμικών αναγκών   από τούς  εκκλησιαστικούς  θησαυρούς  και εμψύχωνε τους υπερασπιστές .  Στα τείχη κοντά στις Βλαχέρνες είχε στηθεί η  εικόνα της Παναγίας που μετέφεραν  από τον ναό της Παναγίας των Βλαχερνών ο οποίος βρισκόταν εκτός των τειχών .  Στις 8 Αυγούστου  του 626 οι βάρβαροι  διαλύθηκαν  , η νίκη αποδόθηκε στην βοήθεια της Θεοτόκου καθώς  οι ημέρες συνέπιπταν με τον εορτασμό της   και  ενέπνευσε   το κοντάκιο   «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ ...»  . Ο  τύπος της Παναγίας της Βλαχερνών από τότε αναπαριστάται με τα χέρια υψωμένα σε δέηση προς τον ουρανό και τον Χριστό σε δίσκο στο κέντρο . Η ακολουθία -αγρυπνία είχε τελεστεί ακάθιστη  σε ορθοστασία , και κυρίως ύμνος ονομάστηκε  ακάθιστος , Οι  Χαιρετισμοί ίσως  γράφηκαν τις  επόμενες ημέρες  και προστέθηκαν με τα  χρόνια και άλλες στροφές των  χαιρετισμών  και ύμνοι   έως να λάβουν  αυτήν  μορφή  .  Τελευταία ένας Άγγλος  ιστορικός  υπέθεσε   ότι   ο συνθέτης  των Χαιρετισμών  είναι ο   Γεώργιος  εκ Πισιδίας ἤ Πισίδης επειδή ήταν   διάκος ,αρχειοφύλακας και σκευοφύλακας   της Αγίας Σοφίας επί βασιλείας Ηρακλείου , η   υπόθεση  στηρίχθηκε  ότι κάποιος ποιητής που στόλιζε με άνθη την εικόνα της Θεοτόκου  ίσως να  ήταν  ο συνθέτης του ύμνου .   Κατά την γνώμη μου ο  Γεώργιος Πισίδης  ήταν ο  σημαντικότερος  υμνογράφος της γενιάς του , είχε γράψει  θρησκευτικά - κοσμολογικά     αλλά και πολεμικά-θρησκευτικά  έργα όπως την «Εις την Γενομένην Έφοδον των Βαρβάρων...» για το ίδιο γεγονός της πολιορκία του 626 μΧ στο οποίο έργο επίσης  αποδίδει χαιρετισμούς με παρόμοια ποιητικά χαρακτηριστικά , πιθανόν   να είναι ο συγγραφέας  μέρους  των Χαιρετισμών .___________________________________________________________________________________________        Ακάθιστος Ύμνος .  Χοροί     Εδώ  .   Στάσεις χαιρετισμών  Εδώ  . Εκκλησιαστικές  πληροφορίες   Εδώ                                                                                                                                                                                                                                                                             .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου